Stressmanagement via Beweging

Stress op zichzelf is geen schadelijk of slecht verschijnsel. Het heeft een duidelijke functie binnen het menselijk lichaam. Het helpt bij het concentreren op een taak, zoals een tentamen, presentatie of het voldoen aan een deadline voor verslaglegging of rapport. Blijft stress echter te lang het lichaam domineren, kan dit zorgen voor schade binnen zowel het lijf, als de geest. Dit heeft een negatieve invloed op het algehele psychische welbevinden en kan het risico met zich meebrengen dat men een poos juist niet meer kan presteren. Kortom, geldt voor stress hetzelfde als voor veel andere zaken: het is goed, maar met mate.

  • Heeft u de ervaring dat u zich gedurende langere periodes gespannen en nerveus voelt?
  • Heeft u last van regelmatig terugkerende piekergedachten en somberheid als gevolg?
  • Raakt u vaker in paniek voor of tijdens een deadline?
  • Ervaart u vaker stressgerelateerde lichamelijke klachten, zoals langdurige hoofdpijn, ademhalingsproblemen, hartkloppingen of vermoeidheid?
  • Merkt u dat u als gevolg hiervan vaker de neiging hebt u terug te trekken ten opzichte van uw sociale omgeving?
  • Vindt u het lastig om uw gevoelens met betrekking tot stress te uiten/bespreekbaar te maken? 

Dan is deze ervarings- en lichaamsgerichte stressmanagement training wellicht iets voor u.

 

Hoe werkt het?
Hoewel te lange blootstelling aan stress zowel op lichamelijk, als op mentaal en emotioneel vlak een negatieve uitwerking kan hebben, starten stress gerelateerde klachten veelal in het lijf. Met grote invloed op het gehele fysieke functioneren en welbevinden. In deze training wordt dan ook gestart vanuit het lichaam. Van hieruit wordt verder doorgewerkt naar thema’s op sociaal en emotioneel vlak. U leert tijdens deze training dus via themagerichte bewegingsactiviteiten om te gaan met stress en spanningen in het lichaam. Om zo uw stressklachten te verminderen en uw algehele draagkracht te vergroten, daar waar u in uw studie of op de werkvloer belemmerd wordt door stress.

De activiteiten komen voort uit de Dans- en Bewegingstherapie en kunnen zowel individueel als in groepsverband worden aangeboden.  Denk hierbij aan activiteiten die variëren van functionele en trainingsgerichte bewegingsoefeningen tot improvisatiegerichte bewegingsactiviteiten. Er wordt een breed scala aan activiteiten/handvaten aangeboden, waardoor u gericht kan onderzoeken wat voor u persoonlijk het beste past in het leren omgaan met stress.

De activiteiten zijn o.a. gericht op het eerder leren waarnemen van lichaamssignalen en het handelen hiernaar; oefeningen om spanningen te herkennen en doorbreken; een gevarieerd aanbod aan ontspanning- en ademhalingsoefeningen en beweging met aandacht voor het gereguleerd uiten van gevoelens/emoties die een rol spelen bij stress.

Voor wie?
De training is toegankelijk voor zowel diegenen die preventief willen leren omgaan met stress, als diegenen die reeds vaker met (te hoog opgelopen) stress kampen.

Door wie?
Deze training wordt aangeboden door Dans- en Bewegingstherapeute Fanny Bekx. Zij heeft deze Evidence Based training samen met haar toenmalige scriptiepartner succesvol ontwikkeld tijdens haar opleiding Creatieve Therapie.

Interesse?
Neem vrijblijvend contact op met Centrum Vaktherapie voor meer informatie.